De waarde en kracht van Spelen

De waarde en kracht van Spelen

Wetenschap  en maatschappelijke ontwikkeling
Het fundament van SimpelSamenSpel is ervaring, literatuurstudie, wetenschappelijk en ervaringsonderzoek van anderen en onszelf. We hechten veel waarde aan zowel bewijsvoering van onze producten en aanpak, als de praktische toepasbaarheid in de dagelijkse opvoeding. We werken we met een netwerk aan experts, op zowel praktische als wetenschappelijke grond.

Zorgpreventie door SimpelSamenSpel
SimpelSamenSpel gelooft erin dat veel zorg preventief voorkomen kan worden. Wanneer we krachten bundelen, en maatschappelijk meer aandacht generegen voor het belang van spelen in de opvoeding, kunnen veel gedragsproblematieken worden voorkomen. Klik op onderstaande link voor meer achtergrond.

Klik voor meer informatie over zorgpreventie

Weetjes over de wetenschap over spelen, hechting en ontwikkeling.

Kinderen

  • Spelen is nét zo belangrijk als eten en slapen. Een primaire levensbehoefte. ‘Voeding’ voor ons brein. Ze ontwikkelen zich in de breedste zin: motorisch, sociaal, intellectueel. Ze bouwen aan een ‘mooi en stevig zelfbeeld’. En andersom geldt ook: spelen kinderen te weinig? Dan heeft dat direct een negatief effect op deze aspecten;
  • Veelvuldig schermgebruik vóór het derde levensjaar vergroot de kans op aandachtsproblemen wanneer ze ouder zijn. Ze concentreren zich moeilijker, wat hun schoolprestaties negatief beïnvloedt;
  • Een tekort aan affectie (liefde, gezien worden, échte aandacht krijgen) is een van dé grootste voorspellers van gedragsproblemen later in de opvoeding. Andersom: veel (gevoelde!) liefde en affectie in de kinderjaren kneden mee aan een mooi en stevig zelfbeeld ‘Ik mag er zijn’. Die aandacht geef je onder andere door zo veel mogelijk samen te spelen;
  • Overmatig schermgebruik (meer dan 2 uur per dag, en dan dus alles bijeen: televisie, spelcomputers, smartphone én tablets) tijdens de kinderjaren maakt kinderen rusteloos, maakt dat ze zich mínder goed kunnen concentreren en met aandacht kunnen richten op een taak, ze al vroeg depressieklachten kunnen ontwikkelen. Symptomen zijn vaak ‘nergens zin in hebben’, weinig vriendjes hebben, niet goed zelf kunnen spelen, taakjes niet goed zelf kunnen afmaken, snel verveeld wanneer er geen tv, tablet of smartphone is. Maar wat kun je doen als je je kind niet de tablet wil geven? Speel! Ontdek wat jullie leuk vinden om te doen. Dat geeft energie én ontlaad.
  • Actief spelen bevorderen helpt kinderen in hun ontwikkeling, ze leren beter zelf spelen, ze leren innovatief en creatief denken, timmeren een stevig zelfbeeld, en voelen de aandacht en affectie die ze nodig hebben.

Volwassenen

  • Speel je veel (sport, grappen, hersenspelletjes, etc)? Dan reduceer je je kans op burn-out achtige klachten, depressie. Je ontlaadt makkelijker, sneller en relativeert over het algemeen beter;
  • Je mate van speelsheid is een belangrijke voorspeller voor academisch succes (zie bijvoorbeeld de test van Rene Proyer);
  • De mate waarin je als ouder ‘meespeelt’ met je kind, en hem of haar écht aandacht geeft, beïnvloedt bij je kind het aandacht en concentratievermogen positief, én draagt bij aan een goede hechtingsband (kijk bijvoorbeeld eens hier);
  • Wanneer je je als volwassene vaak laat afleiden, door bijvoorbeeld je smartphone of email, voelt je kind zich ‘oninteressant’. Je geeft hem of haar het gevoel onbelangrijk te zijn. Denk je eens in wat dat doet met het zelfvertrouwen, het zelfbeeld van je kind en gedrag?
  • De mate waarin je ‘creatief’ omgaat met medewerkers, en speelse elementen in de bedrijfsvoering inbouwt, correleert met ‘werkgeluk’, ‘trots’ en effectiviteit van de organisatie. Hoe je dat bij  jóuw organisatie kunt doen, daar geven we met SimpelSamenSpel graag inzicht in!

 

(Bron van de foto)